Jak holować TIR-a?
W jaki sposób można holować ciągnik siodłowy?
Rozwiązania, które są niezbędne do holowania TIR-a, w dużym stopniu zależą od jego stanu technicznego oraz tego, czy konieczne będzie wykonanie dodatkowych operacji. W przypadku pojazdów, które uległy awarii sytuacja jest zwykle znacznie prostsza niż wówczas, gdy w grę wchodzi kolizja lub wypadek, ponieważ często wiąże się to z koniecznością wydobycia auta z rowu lub ściągnięcie go z pobocza, a nierzadko także ustawienia na kołach. Zepsuty ciągnik siodłowy może być holowany z użyciem tzw. sztywnego holu, czyli połączenia mechanicznego wykonanego zwykle ze specjalnego profilu stalowego, którym łączy się oba pojazdy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami musi on mieć poniżej 3 metrów długości oraz być oznaczony białymi i czerwonymi pasami albo czerwoną lub żółtą chorągiewką. Takie wyjście może być zastosowane tylko wówczas, gdy w holowanym pojeździe jest sprawny układ kierowniczy, a jego stan pozwala na toczenie się za holownikiem. W przypadku, gdy uszkodzenia dotyczą układu jezdnego, istnieje możliwość skorzystania z wózka wyposażonego w podwozie oraz miejsce do zablokowania kół ciągniętej ciężarówki tzw. motylka, na którym niesprawne auto może zostać ustawione przednimi lub tylnymi kołami oraz unieruchomione z zastosowaniem pasów. W wielu autach jest to element zintegrowany z podnośnikiem hydraulicznym. Zdarza się jednak, iż skala zniszczeń jest tak duża, że ciągnik siodłowy nie może przemieszczać się po drodze publicznej. W takich okolicznościach nie obejdzie się bez zastosowania platformy, na którą można wciągnąć ciężarówkę i odwieźć do warsztatu. Warto pamiętać, że holowniki przeznaczone do obsługi ciężarówek muszą dysponować wystarczającym uciągiem, a także sprzętem ułatwiającym wyciąganie aut lub ustawianie ich na kołach.
Jakie wyposażenie przydaje się przy holowaniu TIR-ów?
Wypadki i kolizje, w których uczestniczą ciągniki siodłowe z naczepami, nierzadko kończą się wywrotką całego zestawu lub wjechaniem do rowu bądź na teren znajdujący się wzdłuż drogi. W takich sytuacjach wydobycie auta i ustawienie z powrotem na kołach oznacza konieczność skorzystania z wyciągarki radzącej sobie z dużą masą, a w niektórych przypadkach użyciem zamontowanego HDS-u albo wręcz sprowadzenia żurawia samochodowego. Autoholowniki obsługujące zdarzenia z udziałem TIR-ów muszą być również wyposażone w oświetlenie ułatwiające prowadzenie całej akcji.