Zadzwoń do nas

Czym się różni badanie techniczne od przeglądu okresowego?

Badanie techniczne pojazdu

Konieczność wykonania badania technicznego pojazdu wynika z obowiązujących przepisów – regulacje dotyczące tego obszaru znajdują się zarówno w ustawie Prawo o ruchu drogowym, jak i Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, a także Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Zgodnie z ich postawieniami w każdym aucie sprawdzone musi być działanie podzespołów i układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Niezbędna jest również identyfikacja pojazdu na podstawie numeru VIN. W ramach procedury badania sprawdza się działania układów hamulcowych oraz zawieszenia, a także ogumienia oraz oświetlenia. Kontrolowana jest czystość spalin, a ponadto układ wydechowy. Uprawniony diagnosta weryfikuje też m.in. stan podwozia, szyb i wymaganego zgodnie z przepisami wyposażenia, w tym trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy.

Badanie techniczne pojazdu powinno się odbywać w cyklach rocznych. W przypadku aut nowych pierwsze badanie przeprowadza się po 3 latach od momentu pierwszej rejestracji, a kolejne po dwóch latach. Następne są już wykonywane corocznie. Warto pamiętać, że w przypadku aut z zamontowaną instalacją gazową obowiązuje dodatkowa procedura związana z jej bezpieczeństwem oraz potwierdzeniem właściwego funkcjonowania. Brak aktualnego badania technicznego może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a także koniecznością odholowania auta. W razie kolizji czy stłuczki będzie też podstawą do wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela i odmowy wypłaty odszkodowania.

Przegląd okresowy

Terminem przegląd okresowy określa się czynności związane z utrzymaniem auta w dobrym stanie technicznym według wytycznych jego producenta. W ramach przeglądu tego rodzaju dokonuje się m.in. wymiany oleju silnikowego oraz filtra oleju, a także dodatkowych elementów w zależności od przebiegu oraz wieku pojazdu. Zwykle w grę wchodzi również wymiana klocków hamulcowych, płynu chłodniczego, sprawdzenie oświetlenia, stanu ogumienia i ciśnienia w kołach. Z reguły zakłada się też nowy filtr powietrza, a często też świece. Przy wyższych przebiegach potrzebna będzie kontrola lub wymiana paska rozrządu, oleju w skrzyni biegów i tarczy sprzęgła. Choć przeglądu tego typu nie są obowiązkowe w sensie formalnym, to pomagają w utrzymaniu sprawności auta i pomyślnym przejściu badania technicznego.

» powrót