Najczęstsze usterki i sposoby naprawy TIR-ów
Co w TIR-ach psuje się najczęściej?
W ramach przeglądów okresowych w autach wymienia się części i materiały, które ulegają normalnemu zużyciu podczas eksploatacji pojazdu. Będą to m.in. oleje silnikowe, filtry powietrza, paliwa, oleju oraz układu hydraulicznego i pneumatycznego, a także klocki hamulcowe, płyn chłodniczy i paski klinowe. Podczas kontroli stanu technicznego zwraca się też uwagę na prawidłowe działanie głównych podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo – np. zawieszenia, w tym miechów i poduszek, a także wahaczy, zaworów i pomp. W grę wchodzą również układy hamulcowe tj. klocki, tarcze i czujniki oraz ogumienie, a ponadto funkcjonowanie sprężarek i elektryki – przede wszystkim akumulatorów i oświetlenia. Oceniane jest działanie instalacji elektrycznej oraz układów elektronicznych. Weryfikuje się poprawną pracę silnika i jego osprzętu, skrzyni biegów i układów służących oczyszczaniu spalin np. filtrów cząstek stałych DPF. Zakres i przebieg czynności serwisowych jest różny i zależy od producenta pojazdu oraz konkretnego modelu. W razie potrzeby przeprowadza się też doraźne naprawy, w zależności od zgłaszanych usterek. Do częściej realizowanych zleceń należy m.in. czyszczenie wtryskiwaczy, wymiana sprzęgieł, ale też chłodnic. Zdarzają się problemy z działaniem wyposażenia dodatkowego np. ogrzewania postojowego czy klimatyzacji. Awaryjność poszczególnych podzespołów jest silnie związana z marką i modelem auta – niektóre konstrukcje okazują się wyraźnie trwalsze i lepiej dopracowane niż inne.
Jak naprawia się TIR-y?
Podstawowym sposobem zaradzenia uszkodzeniom poszczególnych podzespołów jest wymiana zużytych lub popsutych części. W zależności od sytuacji wybierane są elementy dostarczane przez producenta lub kooperującego z nim poddostawcę albo – jeżeli priorytetem są niskie koszty – tańsze zamienniki. Warsztaty mogą zdecydować się na regenerację. Opcja ta jest wybierana w przypadku szczególnie kosztownych części albo całych podzespołów. W ten sposób przeprowadza się naprawy główne silnika, montując odpowiednie tuleje, remonty sprzęgieł, retarderów czy skrzyń biegów. W przypadku nowoczesnych aut ciężarowych ważnym elementem obsługi pojazdów jest właściwa diagnostyka oraz konfiguracja elektroniki sterującej działaniem całych podzespołów. Poza usuwaniem usterek często wykonywana jest też aktualizacja oprogramowania czy korekta ustawień.