Najczęstsze usterki i sposoby naprawy TIR-ów

Konstrukcje aut ciężarowych wciąż ulegają zmianie, a pojazdy są projektowane tak, by osiągały wyższe przebiegi przy niższym spalaniu, co wymaga stosowania zaawansowanych technicznie podzespołów. Mimo tego nadal dochodzi do usterek poszczególnych części, a maszyny muszą być starannie i regularnie serwisowane. Z uwagi na to, że nowoczesne samochody ciężarowe stają się coraz bardziej skomplikowane, warsztaty specjalizujące się w naprawach TIR-ów muszą dysponować odpowiednim wyposażeniem diagnostycznym oraz zatrudniać wykwalifikowanych fachowców. Przekonajmy się, co psuje się najczęściej i jakich procedur wymagają pojawiające się awarie.

Co w TIR-ach psuje się najczęściej?

W ramach przeglądów okresowych w autach wymienia się części i materiały, które ulegają normalnemu zużyciu podczas eksploatacji pojazdu. Będą to m.in. oleje silnikowe, filtry powietrza, paliwa, oleju oraz układu hydraulicznego i pneumatycznego, a także klocki hamulcowe, płyn chłodniczy i paski klinowe. Podczas kontroli stanu technicznego zwraca się też uwagę na prawidłowe działanie głównych podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo – np. zawieszenia, w tym miechów i poduszek, a także wahaczy, zaworów i pomp. W grę wchodzą również układy hamulcowe tj. klocki, tarcze i czujniki oraz ogumienie, a ponadto funkcjonowanie sprężarek i elektryki – przede wszystkim akumulatorów i oświetlenia. Oceniane jest działanie instalacji elektrycznej oraz układów elektronicznych. Weryfikuje się poprawną pracę silnika i jego osprzętu, skrzyni biegów i układów służących oczyszczaniu spalin np. filtrów cząstek stałych DPF. Zakres i przebieg czynności serwisowych jest różny i zależy od producenta pojazdu oraz konkretnego modelu. W razie potrzeby przeprowadza się też doraźne naprawy, w zależności od zgłaszanych usterek. Do częściej realizowanych zleceń należy m.in. czyszczenie wtryskiwaczy, wymiana sprzęgieł, ale też chłodnic. Zdarzają się problemy z działaniem wyposażenia dodatkowego np. ogrzewania postojowego czy klimatyzacji. Awaryjność poszczególnych podzespołów jest silnie związana z marką i modelem auta – niektóre konstrukcje okazują się wyraźnie trwalsze i lepiej dopracowane niż inne.

Jak naprawia się TIR-y?

Podstawowym sposobem zaradzenia uszkodzeniom poszczególnych podzespołów jest wymiana zużytych lub popsutych części. W zależności od sytuacji wybierane są elementy dostarczane przez producenta lub kooperującego z nim poddostawcę albo – jeżeli priorytetem są niskie koszty – tańsze zamienniki. Warsztaty mogą zdecydować się na regenerację. Opcja ta jest wybierana w przypadku szczególnie kosztownych części albo całych podzespołów. W ten sposób przeprowadza się naprawy główne silnika, montując odpowiednie tuleje, remonty sprzęgieł, retarderów czy skrzyń biegów. W przypadku nowoczesnych aut ciężarowych ważnym elementem obsługi pojazdów jest właściwa diagnostyka oraz konfiguracja elektroniki sterującej działaniem całych podzespołów. Poza usuwaniem usterek często wykonywana jest też aktualizacja oprogramowania czy korekta ustawień.

unia europejska